Praktisk info

Økologi

Vidste du, at aber ikke bare spiser bananen, men også bananskrællen? Men altså kun hvis den er økologisk. Det bør give stof til eftertanke.

Vælg økologiske madvarer i det omfang du har mulighed for og økonomi til det. Det er bedre for din sundhed, for miljøet og for den samlede smagsoplevelse. For jo, økologiske madvarer smager bare bedre, og det er ren og skær sund fornuft at ville undgå pesticider i maden, så vidt det er muligt. Samtidig er du med til at skåne vores grundvand, når du køber økologisk.

Hvis pengepungen kræver, at du prioriterer, så sørg for at vælge økologisk, når det gælder frugt og grønt med spiselig skræl.

Økologi eller ej – al frugt og grønt med spiselig skræl skal skylles grundigt inden anvendelse.

Mængder og måltider

Medmindre andet er angivet, er alle retter (undtagen brød og kager) beregnet til 2-3 personer – afhængigt af alder, appetit og madglæde. Nogle gange vil der måske være et par kartofler, lidt postej og lignende i overskud til frokostpålæg dagen efter. Mængderne kan du naturligvis tilpasse dit behov.

Kategorierne med måltider viser på en nem og overskuelig måde, hvordan man kan sammensætte indbydende hovedmåltider komplet med sauce, salat og andet tilbehør. Du kan selvfølgelig kombinere de forskellige saucer, salater og så videre på kryds og tværs, ligesom du ønsker det.

Kalorier og næringsstoffer

Der vil både være retter i den tunge ende, som især er gode på kolde vinteraftener eller som et godt og sundt alternativ til traditionelle kødretter, og retter i den lette ende, som bombarderer dig med vitaminer og mineraler. Disse lette retter består i høj grad af rå ingredienser og er derfor velegnede til en kalorielet diæt.

Men vær fornuftig! Selv om kagerne, saucerne, dressingerne etc. alle er vegetabilske, så er de ikke alle fedtfattige. Ligesom din fornuft (forhåbentlig) siger dig, at du ikke skal spise othellolagkage hver dag, skal du heller ikke spise Lagkage med gods i! hver dag. Kalorier er kalorier, uanset om de kommer fra svinefedt eller nødder. Nødder er bare lidt lækrere, ikke?

Så selv om du kun spiser mad fra planteriget, kommer du altså ikke til at mangle kalorier – og for den sags skyld heller ikke protein, calcium eller jern. Tjek Plantemad for mere info!

2 thoughts on “Praktisk info

  1. Aj, kan man virkelig spise bananskræl? Det er den del af bananen min lille et-årige datter helst vil spise og jeg har hevet den væk fra hende igen og igen og prøvet med bananen indeni😦

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s